Iklan Penaja

Ahad, 29 Mei 2011

kfc a.m riser yummy....

lupakan sejenak pasal panas hati tadi..
jom kita sejukkan hati dengan kfc a.m riser..hehe
first time breakfast kt kfc wit yg tercayang..
biasanya mcD jea..
terasa nak brubah angin..cheewaahh..haha
pagi2 lagi my boyfie tunggu depan umah..
janji kan..
janji nak breakfast sama2..
tp kesian..semalam dia tido kul 5 lebih..
tup2 kul 8 kena amik ak..
2 jam je kot dia tido..sorry sayang..tp u dah janji..
gara2 MU kalah ngan Barcelona, ak kena blanja breakfast ari tu..
xkisah pom..ckit jea..hehehe

jom try kfc a.m riser..
ayam dia bez..
tp tang telur tu jadi muak..
kfc am riser wif milo..yummy..
huhuhu..



tp yg xbesh my boyfie cam xde mood..
coz mengantuk..
geram jgk..
org dalam mood nk makan..
tp dia xde mood..
trus rasa kenyang...huhuhu..



Rabu, 25 Mei 2011

Cahaya Hati- Terima Kasih ya Allah..

sehari dua nie trasa cam nak dengar lagu2 nasyid jea..

survey punye survey..
terjumpa lagu nie..
lagu nie mmg terbaik..
terbaik antara terbaik..
banyak berikan aku keinsafan..
terima kasih ya Allah..

Opick – Cahaya Hati


Allah engkau dekat penuh kasih sayang

Takkan pernah engkau biarkan hamba-Mu menangis
Karna kemurahan-Mu
Karna kasih sayang-Mu

Hanya bila diri-Mu

Ingin nyatakan cinta
Pada jiwa yang rela dia kekasih-Mu
Kau selalu terjaga yang memberi segala


Allah Rahman Allah Rahim
Allahu Ya Ghafar Ya Nurul Qolbi
Allah Rohman Allah Rahim
Allahu Ya Ghafar Ya Nurul Qolbi

Di setiap nafas di segala waktu

Semua bersujud memuji memuja asma-Mu
Kau yang selalu terjaga yang memberi segala

Setiap mahluk bergantung pada-Mu

Dan bersujud semesta untuk-Mu
Setiap wajah mendamba cinta-Mu cahaya-Mu

Yaa Allah Ya Rahman

Yaa Allah Yaa Alllah Yaa Allah
Ya Nurul Qolbi
Yaa Allah






Isnin, 23 Mei 2011

sy sayang ummie sy...

lamenye xupdate blog...
bz campur malas...heeee
ak tahu telah terlewat tp nak wish jgk!
'SELAMAT HARI IBU BUAT UMMIE YANG TERSAYANG HAYATI MUHAMMAD HASAN'
i love u more than everything... 



terima kasih atas segala pengorbanan ummie selama nie..
xdpt anakmu nak balas..
tQ so much..
mmmuuuaaahhh!!!





Ahad, 22 Mei 2011

Apakah itu Autisme?




sedang asyik melayari internet,mata ak terpaut pada satu artikel tentang Autisme..fikiran mula teringatkan anak spupuku yg dah berusia 4 tahun tapi masih belum boleh bertutur dengan baik..orangnya comel sangat..dan sangat  nakal..

disini ak bukan nak bagitaw yg anak spupu ak tu ada penyakit Autisme..cuma sedikit bingung sampai skarang dia xboleh bertutur dengan bail seperti kanak-kanak lain..rindu la plak kat budak comel tu..sejak kecik lagi ak jaga dia..skang je sejak ak keje kami jarang jumpa..

Penyakit Autisme ialah penyakit gangguan perkembangan intelek atau daya fikir.Apabila berbicara mengenai bayi tidak normal dan didapati cacat dalam perkembangan daya fikir, sistem yang terganggu ialah sistem saraf, terutama struktur otak.

Kecacatan pada struktur otak akan menjejaskan fungsi otak, oleh itu kanak-kanak terbabit akan menunjukkan tanda luar biasa daripada aspek tingkah laku, emosi dan pertuturan. Kadar perkembangan daya fikir menjadi lembab dan keupayaan untuk bercakap pada umur seawal dua tahun terjejas.

Jika seorang kanak-kanak tidak dapat bertutur apabila mencapai umur dua tahun, ayah atau ibunya boleh membawa anak mereka berjumpa doktor pakar dalam bidang telinga, hidung dan tekak, atau disebut sebagai pakar otorinolaringologi.




Selain gangguan bertutur, kanak-kanak autistik menunjukkan ciri-ciri seperti tidak suka berinteraksi dengan orang lain dan jika mereka membuat sesuatu, mereka akan mengulang-ulang perbuatan itu.


Di samping itu, kanak-kanak berkenaan turut mengalami gangguan tidur. Kanak-kanak autistik sukar tidur pada waktu malam dan jika tertidur merekakerap terbangun, oleh itu pada siang hari mereka mudah mengantuk.


Gambaran seperti ini membuatkan ibu bapa sering runsing dan bimbang. Akan timbul persoalan jika isteri mengandung lagi, adakah gangguan daya fikir ini akan berlaku juga kepada anak yang bakal lahir.


Setiap ibu bapa berharap mendapat cahaya mata normal dan boleh membesar seperti kanak-kanak lain — iaitu menjadi riang, suka bermain sesama rakan dan boleh berinteraksi dengan baik.


Permasalahan Pertuturan


Namun tidak dapat dinafikan bukan semua harapan dan impian menjadi kenyataan. Disebabkan sesuatu yang mungkin sudah berlaku sama ada secara disedari atau tidak, ada segolongan kanak-kanak mengalami permasalahan autisme.


Gangguan autisme hampir sama dengan satu lagi gangguan yang boleh berlaku kepada kanak-kanak iaitu gangguan Asperger. Cuma perbezaannya, gangguan Asperger tidak menunjukkan permasalahan pertuturan seperti dialami dalam gangguan autisme.


Gangguan autisme dan Asperger berlaku lebih kerap pada kanak-kanak lelaki dan ada peningkatan risiko kepada adik beradik lain. Selalunya gangguan ini boleh dikesan sebelum kanak-kanak mencapai umur tiga tahun.


Kajian dibuat menunjukkan wujudnya beberapa gangguan kesihatan yang boleh dialami kanak-kanak ini seperti ensefalitis atau jangkitan pada otak dan anoksia ketika kelahiran, iaitu kekurangan oksigen pada bayi.


Ini menunjukkan adanya perubahan fizikal pada otak kanak-kanak berkenaan. Jika dibuat ujian elektroensefalografi (EEG) akan dapat dilihat perubahan pada gelombang otak yang menunjukkan corak tidak normal.


Ada juga yang mencapai umur remaja dan boleh mengalami kekejangan. Walaupun demikian, ada segolongan kecil daripada kanak-kanak istimewa ini yang mampu bekerja dan boleh berdikari.


Memang benar ada ramai kanak-kanak autistik mengalami gangguan tidur. Kajian di luar negara menunjukkan mereka sukar tidur, kadangkala mengambil masa sehingga sejam sebelum dapat tidur.


Apabila dapat tidur, mereka kerap terbangun dan mudah terjaga pada awal pagi lagi, kadangkala sebelum jam lima pagi. Malah, mereka juga didapati tidak mahu tidur bersendirian.


Permasalahan tidur pada kanak-kanak autistik memberi gambaran bahawa ibu bapa perlu tahu iaitu gangguan tidur di kalangan kanak-kanak boleh disebabkan pelbagai perkara.


Oleh itu, daripada aspek memberi bantuan dan rawatan, punca sebenar gangguan tidur perlu diketahui supaya intervensi yang hendak dibuat bertepatan dengan punca masalah.


Jika tidak, sesuatu pendekatan rawatan itu hanya berfokus kepada simptomnya dan bukan kepada puncanya.


Kanak-kanak autistik dikatakan mengalami permasalahan dalam proses perkembangan intelek, emosi dan perilaku sosial. Pada peringkat umur tiga tahun, mereka masih tidak dapat bertutur, emosinya terbatas dan tidak mampu beramah mesra dengan rakan sebaya.


Dengan adanya pengetahuan sempurna mengenai gangguan ini, usaha terbaik boleh dibuat bagi mengurangkan permasalahan dihadapi. Ibu bapa perlu banyak bersabar dan mendapat bantuan daripada sanak saudara masing-masing bagi meyakinkan diri bahawa mereka sudah buat yang terbaik kepada anak istimewa ini.


Masa depan anak ini bergantung kepada sejauh mana gangguan perubatan dan komplikasi lain yang mungkin timbul.


Jika anda ada anak seperti ini, anda bukan keseorangan. Ramai ibu bapa lain mengalami nasib sama. Kadar berlaku gangguan autisme dikatakan di antaradua hingga lima kes bagi setiap 10,000 individu.


Oleh itu, wujud pelbagai persatuan sukarela, terutama dari kalangan ibu bapa yang ada anak seperti ini. Persatuan ini mempunyai matlamat sama iaitu membantu sesama sendiri ketika menghadapi cabaran dan dugaan dalam memelihara anak istimewa mereka.


Sehingga ini tiada gen spesifik yang berkaitan dengan gangguan ini ditemui. Walaupun risiko berlakunya gangguan ini didapati lebih sedikit di antara adik beradik terbabit, ia tidak bermaksud semua atau 100 peratus anak yang berkaitan akan mengalami gangguan sama. Manusia hanya dapat merancang dan Allah SWT jua yang menentukan segala-galanya.






Khamis, 12 Mei 2011

Cantik vs Tak Cantik Di Mata Lelaki

Kalau perempuan cantik pendiam
lelaki akan kata: wow!ciri2 isteri idaman...
Kalau perempuan tak cantik pendiam
Lelaki akan kata: tak reti berkomunikasi agaknyer...

Kalau perempuan cantik berbuat jahat

Lelaki akan kata: mst ada krisis nih...kesiannyer...
Kalau perempuan tak cantik berbuat jahat
Lelaki akan kata: dah la tak lawa,perangai plak mcm sial!!


Kalau perempuan cantik menolong lelaki yg kesusahan
Lelaki akan kata: wow!heroin sejati...

Kalau perempuan tak cantik menolong lelaki yg kesusahan
Lelaki akan kata: hmm...taktik nak ngorat la tu...

Kalau perempuan cantik dpt lelaki handsome
Lelaki akan kata: ok la...bagai pinang d belah dua...
Kalau perempuan tak cantik dpt lelaki handsome
Lelaki akan kata: kesian...mst dah kena bomoh lelaki tu...

Kalau perempuan cantik d tinggal kekasih
Lelaki akan kata: buta kayu btol mamat tu!!
Kalau perempuan tak cantik d tinggal kekasih
Lelaki akan kata: patut pon kena reject...

Kalau perempuan cantik bawa BMW
Lelaki akan kata: ntah dato' mana bela ni...
Kalau perempuan tak cantik bawa BMW
Lelaki akan kata: mesti anak org kaya ni

Kalau perempuan cantik menuang air ke gelas lelaki
Lelaki akan kata: wah...caringnyer...
Kalau perempuan tak cantik menuang air ke gelas lelaki
Lelaki akan kata: eleh,gedik la tu...

Kalau perempuan cantik bersedih hati
Lelaki akan kata: don't worry,i will make u happy forever...
Kalau perempuan tak cantik bersedih hati
Lelaki akan kata: ckit2 nangis!!gembeng tol..ngade2 la...

Kalau perempuan cantik pandai masak
Lelaki akan kata: dah la lawa,pandai masak plak tu...

Kalau perempuan tak cantik pandai masak
Lelaki akan kata: ntah sedap ke tak tu...


Kalau perempuan cantik main2 miskol
Lelaki akan kata: syoknye!!rindu la tu...
Kalau perempuan tak cantik main2 miskol
Lelaki akan kata: ko ni takde keje lain ke??!sibuk ni tau tak!!

Kalau perempuan cantik hantar email hari2
Lelaki akan kata: sukenyer...!!
Kalau perempuan tak cantik hantar2 email
Lelaki akan kata: asyik2 email dia...boring!





Rabu, 4 Mei 2011

Peristiwa 29 April 2011

peristiwa nie pertama kali berlaku dalam hidup aku..
tp dah berkali-kali berlaku dalam hidup my boyfie...kuang3...(jangan marah yea sayang...hak5)
peristiwa yg buat ak rasa marah, geram, panas dan sedih..hahaha
tahu peristiwa ape?
jeng..jeng..jeng...
peristiwa kena tinggal bas la...
first time berlaku nie..
tapi yg ak geram tu..sbb bukan salah ak..



hari tu 29 April 2011 (Jumaat)
punya la awal ak bangun pagi tu...kebiasaan hari minggu bgun lwat ckit..hehe
bangun awal sbb dah janji nga my boyfie nak breakfast skali...
bas ak bertolak balik GM kul 2.30 petang...lambat lagi tu..
so...kitorang plan la nak lepak skali..
mula2 g makan kat Nasi Haikal..
then beli la komik UJANG..
lepak2 sambil baca komik tu..


after dat, my boyfie nak g smayang Jumaat..
so ktorang pegi masjid dkat sgt ngan stesen bas tu..
lepas smayang dalam kul 2.00pm,
ktorang trus g stesen bas...
bajet stgh jam tgu kat sana..
tgu punya tgu xnampak2 jugak bas 2 tingkat yg macam biasa..
lamanya..
xde pengumuman pape pom..
ak rasa laen macam jea..
so..ak bergerak ke kaunter dengan penuh keyakinan...haha

"abe,bas g guo muse xdop lagi ko?"

"eh..bas gi doh la..."

"yo ko abe nie?"

adus...panik sungguh..
ak gtaw la bf ak tu..
skali dia x percaya..dia ingat ak bergurau..
ak masa tu dah rasa macam2 dah..nak nangis pom ade..

bf ak xpuas hati..dia terus tnya kaunter balik..
pastu cepat2 ajak ak kejar bas tu..
kejar punya kejar xjumpa jgk..
xde nampak kelibat bas langsung..


last2 ak wat keputusan naek bas last kul 5.30pm..
hampeh..
tapi puas hati sebab org kat kaunter kena marah2 kat bf ak..
haaa...sape suh cakap kurang ajar..
kan dah kena marah...
hahahaha....


peace!

terima kasih kepada awak yg sudi menemani sy sejak dari pagi sampai petang..
maaf kan sy kerana menyusahkan awk hari tu..
=)



Lap u!

Iklan Penaja

MiyapiQ LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...