PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

Iklan Penaja

Selasa, 13 Julai 2010

Bahasa Melayu dan Dialek Kelantan



mase jalan2 pagi td, aku ternampak 'signboard' dalam bahasa melayu..baru aku sdar yang sebenarnya aku nie boleh membaca...Syukur Alhamdulillah...aku xleh bayang la camne la orang yang xthu membaca tgk 'signboard' tu kan..agak2 dorang tgk tulisan pada signboard tu cam aku tgk tulisan cina or india ke ek? memang xleh nk bayang la cmne...dalam Malaysia yang sudah maju nie sebenarnya masih banyak yang xthu membaca...aku sbagai orang Kelantan sendiri pom akui masih ramai rkyat Kelantan yang xtahu membaca...rugi rasanya kalo anak2 muda xthu membaca dan mengeja..satu kerugian yang teramat besar...orang2 tua pom boleh membaca apatah lagi ank2 muda, mmg WAJIB tahu membaca..klu xthu membaca, memang susah untuk bergerak kemana2 dan mudah sangat ditipu..kesian sgt...

then, aku bersyukur sangat jd rakyat Kelantan..walaupom ramai yang hina n keji rakyat Kelantan, ianya x mematahkan semangat org2 Kelantan..bukan senang nk cakap dialek Kelantan..wlaupom dialek Kelantan tu dialek seharian aku, tp kadang2 aku sendiri pom xpaham sebab dialek tu terlalu pekat tmbah2 dialek org2 tua,..erm..aku pom kna blaja lagi la..hehe




source: Google Image

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iklan Penaja

MiyapiQ LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...