PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

Iklan Penaja

Khamis, 1 Julai 2010

keje oh keje!


keje oh keje....aahhh...tension tul klo sbut sal kje...dulu mase study nk sgt cepat2 abis blaja sbb nk kje...bila dah kje, rindu sgt2 nak blaja...
dulu ingatkan keje lebih relax dari blaja..coz dah xyah study, dah xyah nak hafal itu ini...sekarang nie bila dah keje baru la tahu yang sebenarnya..zaman study bez sangat2..zaman paling manis dalam idup..so, untuk korang yang masih study, study la rajin2..bile dah keje, bebanan keje lebih teruk dari bebanan masa study...jauh sangat beza..zaman keje terlalu banyak tekanan, kena marah n kena maki tu perkara biasa..rindunya nak balik zaman study nga kawan2...besh sgt2...
klo masa nie boleh diundur, nak sangat balik zaman tu..study sama2 nga kawan, lepax sama, then kena marah kat cikgu sama2..bez sgt2..tp aku sedar masa dah x boleh diundur...skang nie aku dah kje..
pas tamatkan latihan praktikal kat Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) a.k.a Kelantan State Economic Development Corporation (KSEDC)...klu nak kenal lebih dekat, korang surf jea www.pkink.gov.my ...... pssstt...(nk promote ckit) hehe...aku ditawarkan keje kat salah satu syarikat kumpulan PKINK iaitu ICT Incubator Centre Sdn Bhd (IICSB)..aku rasa korang mesti x pernah dengar nama nie kan..aku pom baru jea dengar, tu pom mase praktikal..hehe..


actually company nie company yang baru ditubuhkan dengan kerjasama PKINK dan MDeC..korang tentu x pernah dengar MDeC kan? aku pom baru jea dengar...tp MdeC nie sama la ngan MSC...company nie dapat status dari MSC la..jadi sebuah ICT company...
masa mula2 masuk cni, company nie kosong sangat, maklum la company baru..ada kerusi ngan meja jea...serba x lengkap..aku dilantik sebagai Setiausaha a.k.a Secretary kepada bos aku dan aku juga merangkap Kerani a.k.a Admin Clerk kat cni...erm..kiranya aku buat 2 kje dalam satu masa jea la...
company nie diberi nama inkubator (bukan inkubator baby yea...)...so, klu ade inkubator mesti la ada inkubati...kat cni pom sama la..klu korang nie orang bisnes xpom family korang org bisnes, maybe korang tahu apa itu bisnes inkubator...aku x brape tahu mendalam tentang bisnes camni tapi boleh la terangkan ckit2..setahu aku, bisnes inkubator tersangat femes di luar negara sebab itu la MSC tawarkan kepada semua usahawan di Malaysia menjalankan bisnes camni..


ICT Incubator Centre Sdn Bhd  merupakan inkubator ICT yang pertama di Kelantan..motif utamanya adalah untuk membantu usahawan2 di Kelantan supaya celik ilmu IT..bagus jugak kan..at least seksok makcik kat pasar besar siti khadijah tu tahu tentang IT..boleh buat blog dan website sendiri, x payah susah2 pergi meniaga kat pasar, juz menjual secara online jea...maju la rakyat Kelantan pasni...Kelantan boleh..! ceeewwaaahhh....!
tapi memang bagus la bisnes IT nie...klu kite tengok dunia sekarang nie, sumer orang celik IT bahkan anak2 kecik yang umo bawah 6 tahun pom dah pandai maen komputer..klu zaman aku dulu, komputer pom xkenal lagi masa umo tu..he2..skang nie macam2 ada..E-Dagang, E-Commerce dan macam2 lagi laa..


kadang-kadang rasa bangga jugak dapat keje nga ICT Company, deal ngan orang2 besar...hehe..then boleh blaja lebih mendalam tentang IT..sebelum nie xpernah tahu pom ape itu Server, PHP, Joomla, Drupal, Java, Open Source, IP, Word Press dan macam2 lagi laa...tapi alhamdulillah bila dah keje cni, sumer benda tu dah jadi kebiasaan..aku pom dah pandai upload data masuk dalam website (credit to Ahmad Hakimi..hehe)..


klu korang ada berminat nak jadi inkubati, boleh la join kitorang..hehe..kitorang akan train korang camne nak build website sendiri and macam2 korang boleh blaja pasal IT kat cni..yang paling bez, korang blaja free jea....aku nak terangkan pom panjang lebar, xpasal2 korang cakap nak promote company aku...klu korang nak tahu, datang la sendiri ek..hehe..
dunia pekerjaan nie memang memenatkan otak..nak pikir itu ini..kadang2 bez sekurang2nya boleh praktik ape yang kita blaja dulu...xsemua yang kita blaja sama ngan yang realiti masa kje, format laen, cara laen, itu la yang membuatkan rasa tension dan stress sgt2..sampai sakit kepala dan magrain..masa keje kita jumpa ngan bermacam2 orang, dengan habit yang bermacam2 dan bermacam ragam serta perangai...bukan senang kita nak kenal hati budi orang..kadang2 orang baek depan kita jea kadang2 orang btol2 baek dengan kita tapi kita yang x sedar..so, dun judge a book by its cover k!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iklan Penaja

MiyapiQ LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...