Iklan Penaja

Rabu, 27 Februari 2013

Maggie Ketam

Semalam suami tercinta request nak makan maggie ketam yang homemade...slalunya makan kat kedai jer..pikir punya pikir camne nak buat nie sebab kat umah xde ketam..mana nak cari hujan2 camni..tetiba teringat kat Pasar Kg Cina yang femes kat Kelantan...nama asal Pasar Gok Kapor sebab dekat jalan Gok Kapor...ak xpasti Gok Kapor tu ape..

Then lepas balik dari keje n amik adik2 ipar dari skolah, kitorang terus ke pasar tu..ak x turun dari kete sebab hujan,hubby turun sorang2 je cari barang nak buat maggie ketam tu...sampai je kat umah ak terus smayang asar n basuh ketam2 tu...sekilo RM25,boleh la dalam 5 ekor ketam yang biasa tu..nak cari ketam nipah bukan senang tambah2 dah petang camni...

So, ni ak kasi ak punya resepi yang sangat2 simple..macam resepi maggie orang2 bujang plus pemalas macam ak nie....hehehe

RESEPI MAGGIE KETAM SIMPLE MSNAS (HOMEMADE)

Bahan-bahan

-Bawang putih
-Bawang besar (dihiris)
-Halia
-Sedikit Minyak
-3 ekor ketam (dibasuh n potong 2 sebab blh makan ramai2..hehe)
-Isi ayam (blh jugak masukkan udang n sotong klu rajin) 
-Sayur (sawi or kobis)
-Tomato
-Cili Merah (dihiris)
-Telor 2 biji (up to u)



Cara-cara

-Tumis bawang putih dan halia tu dulu
-Then masukkan cili dan bawang besar
-Masukkan sedikit air
-Masukkan pes maggie
-Lepas tu masukkan isi ayam, bila dah agak2 ok baru masukkan ketam
-Dah agak ketam tu masak (warna jadi merah) boleh la masukkan maggie
-Last skali masukkan sayur, tomato and telor..
-Siap!

#Simple je kan? hehehe...tu la cara orang pemalas macam ak nie..hehe..nak lagi besh taruk limau nipis sikit masa nak makan tu..yummy...

#Maggie ketam blh dibuat pelbagai variasi..ada yang taruk serbuk kari adabi or ape2 je la..ada jugak yang masukkan maggie dulu baru masukkan ketam (ak xsuka cara nie sebab nanti maggie akan bengkak)

# Okayla selamat mencuba! hehehe






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Iklan Penaja

MiyapiQ LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...